Zeven belangrijke automotive ontwikkelingen volgens MrWheelson

Zeven belangrijke automotive ontwikkelingen volgens MrWheelson

Welke trends bepalen het straatbeeld de komende jaren?

16-01-2019

De afgelopen decennia is er veel veranderd in de economie en manier waarop wij zaken doen. De technische ontwikkelingen hebben niet stil gestaan en ook de consument heeft zich ontwikkeld van iemand die lokaal zijn boodschappen doet naar millennials die eenvoudig via internet een nieuwe koptelefoon bestellen bij een Chinese webshop. Welke trends bepalen de toekomst van de autobranche? De start-up MrWheelson, een webshop voor jonge buitenlandse occasions, heeft een aantal actuele trends op een rij gezet.

 

Alternatieve brandstoffen

De tijd dat je een keuze moest maken uit benzine, diesel en wellicht LPG ligt alweer ver achter ons. Sinds de introductie van de hybride benzine – elektriciteit combinatie in de Toyota Prius, dat is ook alweer dik 20 jaar geleden, zijn er meer en meer alternatieven beschikbaar. Zo kun je kiezen voor de hybride combinatie diesel – elektrisch. Zoek je een auto op waterstof? Er zijn er nog niet veel, maar het is al wel mogelijk met bijvoorbeeld de Toyota Mirai en Hyundai Nexo. Gaat je voorkeur uit naar aardgas? Ook dat kan, CNG is al op verschillende plekken verkrijgbaar en er zijn zelfs al redelijk wat occasions beschikbaar. Volledig elektrisch is door de nieuwe fiscale maatregelen ook in een stroomversnelling geraakt, je ziet dan ook steeds meer Tesla, Renault Zoe en Jaguar I-Pace modellen in het straatbeeld verschijnen. Er zijn zelfs al hybride benzine – elektriciteit combinaties die achteraf zijn voorzien van een LPG installatie.

 

Crossover  SUV

De naam SUV heeft aan het einde van de vorige eeuw een negatieve bijklank gekregen, toch is het segment populairder dan ooit. Alleen noemen we het nu een crossover. Voorbeelden zijn een kruising tussen een terreinwagen en een hatchback (bijvoorbeeld de BMW X1) of een kruising tussen een terreinwagen en een coupé (de BMW X6 was een van de eerste auto’s in dit segment). Wat is de reden dat ondanks het hogere gewicht, de forse aanschafprijs en de hogere luchtweerstand er zoveel mensen kiezen voor deze crossovers? Het heeft enerzijds te maken met de stoere uitstraling. Door de slimme marketing van de autofabrikanten hebben kopers al snel het idee dat ze er met een crossover in het weekend ook op uit gaan trekken met de mountainbike, tent en kano. In de praktijk brengen deze auto’s hun tijd vooral door in de stadsjungle. Anderzijds hebben we in Nederland te maken met de vergrijzing. De crossovers hebben als overeenkomst dat ze een hogere instap hebben. Daardoor kan de bestuurder eenvoudiger in- en uitstappen. Ook hebben ze meer glas om zich heen en zitten ze hoger, wat het overzicht ten goede komt.

Lees ook:

 

Auto importeren

De grenzen in Europa vervagen, in het buitenland wordt door de jongere generatie vaker Engels gesproken, er zijn inmiddels veel vertaal apps en -websites en ook spreken veel Nederlanders hun talen. Daarnaast is er steeds meer informatie en aanbod beschikbaar qua gebruikte auto’s. Combineer dit met een structureel tekort aan auto’s waar in Nederland behoefte aan is en gunstige fiscale regels om een auto naar Nederland te importeren, en het is logisch dat het aantal importauto’s  elke dag met meer dan 600 (!) stuks toeneemt. Het afgelopen jaar is het aantal geïmporteerde auto’s zelfs met 14% gestegen ten opzichte van 2017. Een slimme autokoper kijkt niet alleen in Nederland, die vergelijkt het Nederlandse aanbod met het aanbod occasions uit het buitenland, en maakt dan de keuze.

Lees ook:

Online auto kopen

Verschillende partijen bieden inmiddels de mogelijkheid om een auto niet op de traditionele manier in de showroom te kopen, maar dit online te regelen. In Amerika zijn initiatieven als Carvana erg populair. In Nederland is de Binckhorst groep actief met de webshop BYNCO en de Louwman groep verkoopt auto’s online via Auto.nl. Online een auto uit het buitenland kopen kan inmiddels ook via MrWheelson.nl. Helaas is nieuweautokopen.nl er na overname door EBay ermee gestopt.

 

Van bezit naar gebruik

Een andere trend die we zien is de trend waarbij de gebruiker het product niet meer in zijn bezit wil hebben, maar wil betalen voor het gebruik. Dat zie je bijvoorbeeld terug bij telefoonabonnementen waarbij je geen eigenaar wordt van de smartphone, maar hem aan het einde van het contract weer inlevert. Hier spelen autodeel platformen zoals caramigo, snappcar, car2go en MyWheels handig op in. Je betaald, naast een kleine maandelijkse vergoeding, alleen voor het gebruik van de auto. En wat dacht je van de populariteit van de taxi-app Uber. Een eigen auto, inclusief chauffeur, op afroep. Geen gedoe met onderhoud, parkeren, tanken en kopen, maar wel met de auto naar je bestemming. Een andere trend is het rijden van een auto via een private lease contract, al je auto kosten verpakt in een handig maandbedrag.

 

Connected drive

Sommige autokopers zien een auto niet meer als een vervoersmiddel, maar meer als een verlengstuk van hun telefoon. Technische ontwikkelingen zoals Apple Car Play en Google Auto voor Android maken dit mogelijk. Wat ook in opkomst is, is de mogelijkheid tot draadloos opladen in je auto. De mogelijkheden zijn eindeloos. Wat is er nu heerlijker dan terwijl je navigeert via je telefoon en muziek luistert via Spotify, je ook nog eens via de bluetooth handsfree een telefoongesprek voert. En dat allemaal via je vertrouwde smartphone in je eigen auto.

 

Lifestyle auto

Een andere trend is dat veel millenials hun auto zien als verlengstuk van hun lifestyle. Dit zien we vooral terug bij kleine premium auto’s zoals de Fiat 500, Smart ForTwo en de Mini modellen. Deze auto’s zijn verregaand te personaliseren met ontelbare kleuren combinaties, verschillende soorten en kleuren bekleding, meerdere soorten lichtmetalen velgen en een scala aan multimedia apparatuur.

 

Ultieme trendzetter

Als je dus helemaal bij de tijd wilt zijn en mee wilt doen met alle trends dan moet je dit jaar op zoek naar een lifestyle crossover met elektrische aandrijving die je vanuit het buitenland online hebt gekocht en die je deelt via een deelauto concept.