Het caravanbezit blijft in Nederland maar toenemen. Ook trekken steeds meer Nederlanders erop uit met bijvoorbeeld een paardentrailer of een trailer met boot. Hoe vervelend is het als je richting de Alpen of Pyreneeën gaat en erachter komt dat jouw auto en trailer combinatie moeite heeft met het hoogteverschil. MrWheelson is op onderzoek uitgegaan om te kijken welke auto’s geschikt zijn voor het echt zware werk.
Niet elke auto is geschikt om een aanhanger, caravan of trailer te trekken. En al helemaal niet als het gaat om een zwaar exemplaar. De RDW bepaalt in Nederland hoeveel een auto mag trekken. Het gewicht staat vermeld op de kentekencard en op de website van de RDW.
Mocht het gewicht van de trailer inclusief laadvermogen onder de 750 kg blijven en de combinatie auto en trailer onder de 3.500 kg blijven, dan heb je geen apart E rijbewijs nodig. Ook hoeft de trailer dan geen eigen kentekenplaat te hebben, een witte plaat met het kenteken van de trekauto volstaat dan.
Heb je voor 19 januari 2013 je BE rijbewijs gehaald? Dan heb je geluk:
Bron: RDW
Meer over dit onderwerp lezen? Bezoek dan de website van de Rijksoverheid over dit onderwerp.
Lees verder onder de afbeelding
Als je een trailer voor een boot, een flinke caravan of een zware aanhanger voor bijvoorbeeld de markt moet trekken dan is de keuze beperkt. Er zijn weinig auto’s op de markt die 3,5 ton mogen trekken. Welke dat zijn? MrWheelson heeft het voor je op de rij gezet.
Let op, niet alle uitvoeringen van deze modellen mogen het aangegeven gewicht trekken. Vaak ben je veroordeeld tot de zwaarste dieseluitvoeringen. Ook kunnen er verschillen zijn tussen bepaalde bouwjaren. Informeer altijd goed vooraf naar het exacte toegestane trekgewicht van de auto die jij op het oog hebt.
Wist je trouwens dat veel van de aangegevens crossover SUV's ook op grijs kenteken leverbaar zijn?